Oké, dus ik ben vorige maand begonnen met het idee dat ik ooit PMP wilde halen omdat ik al een paar jaar projectmanager ben en voelde dat ik mijn kennis echt moest formaliseren. Ik had geen idee hoe zwaar het examen zou zijn, maar ik dacht dat een vierdaagse cursus misschien wat structuur zou geven. Tijdens die cursus werd het ineens heel duidelijk waar je echt op moet letten bij het plannen, uitvoeren en monitoren van projecten. Vooral de oefenexamens waren een eyeopener, sommige vragen waren echt tricky en maakten me een beetje nerveus, maar het gaf ook zelfvertrouwen omdat ik zag waar mijn kennis nog gaten had. Het voelt nu alsof ik veel beter voorbereid ben dan toen ik alleen maar boeken las en online oefende, en ik kan me echt voorstellen hoe stressvol het examen kan zijn zonder zo’n intensieve voorbereiding.
top of page
bottom of page

Het blijft eigenlijk wel spannend om te bedenken hoeveel toeval en kleine details kunnen meespelen bij zulke examens. Soms heb je gewoon een dag waarop alles goed gaat en soms juist niet, en dat kan echt invloed hebben op hoe je presteert. Het is gek hoe iets kleins, zoals hoe je de oefenvragen interpreteert of hoe je je dag indeelt, je hele ervaring kan beïnvloeden. Ik heb zelf ook gemerkt dat zelfs met voorbereiding er altijd een beetje onzekerheid blijft en dat maakt het examen juist zo spannend, bijna alsof je niet alleen je kennis, maar ook je stressbestendigheid test.